سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه‌اندازی اتاق پدر و کودک در گرمخانه‌های تهران


 

  • راه‌اندازی اتاق پدر و کودک در گرمخانه‌های تهران

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، در سطح مناطق 22گانه تهران، 16 گرمخانه مردان با ظرفیت 2 هزار تخت و 3 گرمخانه بانوان در مناطق 22، 8 و 12 با ظرفیت 330 تخت وجود دارد. اما این گرمخانه‌ها برای نگهداری زنان و مردان بی‌سرپناه راه‌اندازی شده‌اند و نه برای کودکان. اگرچه در گرمخانه زنان واقع در منطقه 22 و منطقه 8 شرایط نگهداری کودکان نیز با راه‌اندازی اتاق کودک فراهم شده است، تهران فقط شاهد حضور زنان بی‌سرپناهی نیست که کودکی به همراه دارند و مردان نیز ممکن است در چنین شرایطی قرار گیرند و با حضور یک فرزند از سرپناهی برای زندگی محروم باشند؛ در نتیجه لزوم توجه به حضور پدر و کودک در یک مکان مشترک نیز حس می‌شود.

    سیدمالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از راه‌اندازی اتاق پدر و کودک در گرمخانه‌های مردان خبر داد و گفت: غیر از مسئله مادران و کودکانی که ممکن است سرپناهی برای اقامت نداشته باشند، طبیعتاً این مسئله برای پدر و کودک نیز مطرح است و مواردی وجود دارد که پدرها نیز به همراه کودک خود سرپناهی برای اقامت ندارند و باید برای آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود؛ در همین رابطه سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران امکان تأسیس اتاق پدر و کودک را در گرمخانه مردان فراهم کرده است.

    حسینی با اشاره به نمونه‌ای که همکاران گشت سازمان خدمات اجتماعی به آن برخورد کرده‌اند، ادامه داد: در بین مواردی که گشت‌های سازمان با آن برخورد می‌کنند، ‌با موردی مواجه شدیم که پدری به همراه یک دختر شب را در خودرو سپری می‌کردند که همکاران ما این پدر و کودک را به یکی از گرمخانه‌های مردان انتقال دادند.

    او در ادامه گفت: از آن‌جایی که مدیریت گرمخانه‌ای که پدر و کودک به آن منتقل شدند با یک خانم بود، ‌مکانی را برای نگهداری کودک فراهم کردند تا شب را بتوانند سپری کنند.

    سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان این که این اتفاق جرقه‌ای برای ایجاد مکانی به‌منظور نگهداری هم‌زمان پدر و کودک شد، تصریح کرد: از همین گذر این بحث را مطرح کردیم که برخی مردان صاحب فرزند نیز ممکن است سرپناهی برای اقامت نداشته باشند و طبیعتاً برای این که بخواهند شب را در گرمخانه بگذرانند، نمی‌توانند کودک را از خودشان جدا کنند. به همین دلیل فضایی را به عنوان اتاق پدر و کودک در محیط‌های گرمخانه تدارک دیده‌ایم تا مردها نیز بتوانند کودکان را همراه خود داشته باشند و نگران این مساله نباشند.

    وی درباره گرمخانه‌ای که قرار است اتاق پدر و کودک در آن راه‌اندازی شود، گفت: اطلاعات و جزئیات اتاق پدر و کودک در یک فرصت مناسب منتشر خواهد شد و امیدواریم اصلاً شاهد حضور بی‌خانمان‌ها در سطح شهر نباشیم و همه بتوانند در یک سرپناه امن زندگی کنند.